Публічні закупівлі: перезавантаження чи косметичні правки


25 грудня 2015 року був прийнятий Закон України «Про публічні закупівлі», що замінив собою Закон «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон). У багатьох речах новий закон став революційним, зокрема в аспекті прозорості і контролю зі сторони громадськості та ЗМІ.

Eng
Ua

Ru

Публічні закупівлі: перезавантаження чи косметичні правки


8 октября 2019

25 грудня 2015 року був прийнятий Закон України «Про публічні закупівлі», що замінив собою Закон «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон). У багатьох речах новий закон став революційним, зокрема в аспекті прозорості і контролю зі сторони громадськості та ЗМІ. Саме завдяки цьому Закону закупівлі стали дійсно «прозорими», а систему електроних закупівель «ProZorro» почали називати додатковим ринком збуту. Однак за 3 роки його застосування виявились недоліки та положення, що допускають певні зловживання.

20 вересня 2019 року парламент прийняв у цілому законопроект № 1076, яким вносяться численні зміни до Закону України «Про публічні закупівлі», у зв’язку із чим він викладається у новій редакції. Що ж нового впровадили законодавці у сфері закупівель?

Перше, що впадає у очі — пороги закупівель залишають такими самими, однак змін зазнали процедури. Закупівлі до 50 тис. грн. по суті залишаються допороговими. Такі закупівлі можуть здійснюватись без застосування електронної системи закупівель. Однак, вони мають проводитись з дотриманням принципів публічних закупівель і, якщо вони проведені не через «ProZorro», обов’язково має бути оприлюднений звіт про укладений договір.

Що ж до закупівель від 50 тис. грн. і до 200 тис. грн. для товарів і послуг, а для робіт – до 1,5 млн.грн (для замовників у окремих сферах господарювання — до 1 млн.грн. та до 5 млн.грн. відповідно), то вони вже не зможуть здійснюватись без аукціону. Такі закупівлі вважатимуться спрощеними закупівлями і відповідно до ст. 14 нового Закону мають проводитись у послідовності, аналогічній проведенню звичайних відкритих торгів із застосуванням системи електронних закупівель. При цьому, спрощена закупівля буде вважатись проведеною навіть за наявності одного учасника. А якщо її було двічі відмінено через відсутність учасників взагалі, то замовник матиме право здійснити закупівлю без конкурсу і без «ProZorro». Варто зауважити, що ані умови закупівлі, ані рішення замовника по спрощеній процедурі не підлягають оскарженню в АМК.

Розмір третього «порогу» також не зазнав змін – 133 тис.євро для товарів та послуг, а для робіт – 5150 тис. євро, як і особливості закупівель у випадку його перевищення.

Цікавим антикорупційним нововведенням можна назвати заміну тендерного комітету на уповноважену особу, яка має бути у трудових відносинах із замовником, і яка не може бути залучена на цивільно-правових засадах. Саме така уповноважена особа нестиме відповідальність за проведення закупівель. Антикорупційним це нововведення можна назвати через те, що на сьогодні притягти до кримінальної відповідальності членів колегіального органу майже не можливо, а тут – певна посадова особа. І не дивлячись на те, що така уповноважена особа може залучати інших працівників замовника або може бути головою робочої групи, їх рішення матимуть дорадчий характер для уповноваженої особи. Одне «але»: перехідними положеннями передбачено, що до 2022 року замість уповноваженої особи можуть існувати тендерні комітети.

Як альтернатива уповноваженій особі нова редакція Закону передбачає створення централізованих закупівельних організацій, які проводитимуть закупівлі незалежно від її виду та визначатимуть переможця замість замовника. Замовнику залишиться лише підписати договір із переможцем. Варто зауважити, що такі організації передбачені і чинною редакцією Закону та постановою КМУ № 1216 від 27.12.2018р., однак вони не отримали поширення.

Абсолютною новелою порівняно з діючим Законом, можна назвати торги з обмеженою участю. Відповідно до ст. 36 нової редакції Закону, торги з обмеженою участю застосовуються у разі потреби попередньої перевірки кваліфікації учасників шляхом проведення кваліфікаційного відбору і при цьому очікувана вартість такої закупівлі перевищує 133 тис.євро для товарів та послуг, а для робіт – 5150 тис. євро.

Такі торги проводитимуться у два етапи. На першому етапі торгів з обмеженою участю проводиться кваліфікаційний відбір учасників процедури закупівлі. Якщо для участі у кваліфікаційному відборі документи подали менше ніж чотири учасники процедури закупівлі, торги з обмеженою участю відміняються автоматично. Другий етап проводиться за умови наявності щонайменше трьох учасників.

У діючій редакції Закону така процедура не передбачена. А всі закупівлі понад зазначені суми здійснювались або через відкриті торги з особливим порядком розкриття пропозиції, або через конкурентний діалог. При цьому ці обидві процедури закупівлі залишаються і у новій редакції Закону.

Знайшли місце у новому законі і для переговорної процедури закупівлі. Законодавець, зазначаючи що ця процедура має застосовуватись замовниками як виняток, крайня міра, одночасно дещо розширює перелік підстав для її застосування.

Зазнав змін і порядок оскарження процедур до органу оскарження – Антимонопольного комітету України. У частині 2 ст. 18 нової редакції Закону зазначено, що за подання скарги до органу оскарження здійснюється оплата через електронну систему закупівель в день подання скарги. Тобто плата має здійснюватись через електронну систему закупівель (для чого вона повинна мати певний функціонал) і в день подання скарги. Що порушуватиме оплата скарги за день, два чи за тиждень до подачі скарги – не зрозуміло. Далі, у цій же статті зазначається, що розмір плати, порядок здійснення плати та її повернення суб’єкту оскарження у випадках, передбачених цією статтею, визначається Кабінетом Міністрів України.

Безперечно позитивним нововведенням є повернення плати за подання скарги у випадках її повного або часткового задоволення, а також у випадках коли замовник після її подання самостійно усунув недоліки.

У новій редакції Закону подана скарга розглядатиметься 10 робочих днів з можливістю продовження до 20 робочих днів замість 15 робочих днів відповідно до чинної редакції. Враховуючи шалену завантаженість Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг у сфері державних закупівель, можна бути впевненим у тому, що розгляд кожної скарги буде подовжений.

Уваги заслуговує ще одне нововведення у процедурі розгляду скарг. Новий Закон прямо закріплює право органу оскарження направляти будь-кому електронні запити і отримувати інформацію, зокрема консультації фахівців та експертні висновки з питань, пов’язаних з предметом скарги. Однак не зрозуміло, яким чином буде реалізовуватись це повноваження з урахуванням завантаженості та строків розгляду скарг.

Крім того, відтепер рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг у сфері державних закупівель має бути виконано замовником протягом 30 днів з дня його прийняття. Формально, ця норма дуже важлива, оскільки захищає від зловживань з боку недобросовісних замовників, однак на практиці замовники вдаються до такого заходу не часто.

Підсумовуючи наведене, можна впевнено говорити, що повноцінного перезавантаження публічних закупівель не буде, а внесені зміни, не дивлячись на їх численність, здебільшого мають косметичний або вдосконалюючий характер.

 

Автор: старший юрист медичного відділу ЮКК «Де-Юре» Дмитро Оносовський

 

 

Уважаемые читатели! Публикации на этом сайте носят информационный, справочный или рекомендательный характер, и отражают точку зрения и мнение авторов.
Материал, содержащийся в статьях / комментариях / публикациях, является актуальным на момент создания и публикации, но мы не гарантируем, что правила, рекомендации, процедуры и законодательство, использованные и описанные в материале, актуальны на момент, когда вы ознакомились с ними.
Авторы не несут ответственности за последствия применения содержания статей / комментариев / публикации без заключения договора об оказании услуг.
Для получения консультации по вашему вопросу напишите нам на info@de-jure.ua, и с вами свяжется юрист.