Коментар старшого юриста ЮЮК Де-ЮреАльони Берназ для-61

Реєстрація онлайн, непотрібність багатьох довідок та жодних черг. Офіс реформи адміністративних послуг оприлюднив законопроект про спрощення реєстрації громадян за місцем проживання. Чим викликані такі зміни, чи відповідають вони реаліям, чи спростять життя громадян та, зокрема, переселенців? Чи передбачені законом штрафи за надання помилкових даних, перевірка місця реєстрації на факт проживання?

Сайт https://www.rbc.ua звернувся за коментарем по темі до Альони Берназ, адвоката, старшого юриста ЮКК «Де-Юре».

  • Чому необхідно змінити чинний інститут реєстрації?
  • Проблема реєстрації місця проживання стала особливо актуальною через великий потік внутрішньої міграції (так звані внутрішньо переміщені особи) з Донецької та Луганських областей. Такі реалії призвели до необхідності змінити чинний інститут реєстрації, що було анонсовано ще у червні 2017 року. Згідно з офіційною статистикою, у 2014-2015 роках обсяги вимушеної міграції вдвічі перевищували обсяги внутрішньої міграції.

Ще влітку 2017 року заступник міністра внутрішніх справ Тетяна Ковальчук зазначала, що реєстрація має відбивати фактичне місце проживання людини, таким чином забезпечивши її всіма конституційними правами. Кожна людина повинна мати вільний доступ до освіти, медицини, права обирати місцеву владу.

  • Як новий закон вплине на життя громадян? Що кардинально нового він пропонує?
  • Ініціатори змін вважають, що новий порядок спростить реєстрацію місця проживання громадян. Адже тепер ця процедура трансформується в онлайн платформу. Все можна зробити, не виходячи з дому чи офісу, економити час.

Зараз в Україні люди повинні зареєструвати своє місце проживання впродовж 30 календарних днів після зняття з реєстрації і прибуття на нове місце проживання.

Офіс реформи адміністративних послуг розробив законопроект, яким пропонує наступні нововведення:

— для реєстрації місця проживання достатньо подати онлайн або особисто тільки 1 документ — декларацію (зараз потрібно 4-5 документів і особисту присутність в органі або ЦПАП);

— реєстрація здійснюється у момент звернення (зараз — 1 день згідно Закону, від 15 хвилин до 10 днів на практиці);

— скасувати необхідні довідки, що підтверджують місце проживання і склад сім’ї — усі органи, що мають право знати про місце проживання особи, отримають інформацію з Єдиної інформаційної системи (зараз такі довідки потрібні при наданні 19 адміністративних послуг);

— скасувати внесення відомостей в паспорт як обов’язкової умови реєстрації. Поставити відмітку можна буде за бажанням особи;

— власники (інші розпорядники) житла, батьки, органи опіки інформуються про реєстрацію.

  • Чи не обмежуватиме новий закон право громадян на вільне пересування та обрання місця проживання?
  • Кожна людина, як і раніше, сама обирає, де їй мешкати. Адже штрафів за проживання не за місцем реєстрації законопроект не передбачає. Проект закону передбачає штраф у розмірі 1700 грн за подання помилкових відомостей з метою реєстрації місця проживання (тобто за бажання зареєструватися там, де особа фактично не проживає).

Також проект передбачає штраф у розмірі 340 — 850 грн за проживання громадян без реєстрації місця проживання більше 90 календарних днів після зняття з попереднього місця реєстрації.

Важливо, що за допомогою реєстрації можна буде влаштувати дитину до школи за принципом територіальної доступності, проголосувати на виборах, отримати послуги в місцевому адміністративному центрі, а також одержувати різну кореспонденцію (повістки, оповіщення тощо).

  • Які незручності та ризики можуть виникнутиу громадян у разі ухвалення нового закону?
  • На місце проживання громадян можуть прийти з перевіркою представники відповідних органів. При цьому у них є право відеофіксації побуту громадян, а також право наопитування сусідів.
  • Чи законними будуть перевірки проживання за місцем реєстрації?
  • Варто відзначити, що співробітники органів реєстрації зможуть наносити візити до помешкання особи виключно на запрошення. Процедура передбачає відправку ревізором опитувального листа тому, кого планують перевірити.

Після того, як суб’єкт перевірки відповість на ряд запитань і надасть докази того, що він фактично проживає за місцем реєстрації, опитувальний лист з датою і часом, коли ревізор може зробити візит, повертається.

Важливо знати, що, запросивши ревізора, можна уникнути анулювання реєстрації, оскільки некоректні відповіді в опитувальнику можуть призвести до такого рішення реєстратора.

Відвідування у більшості випадків зведеться до того, що людина продемонструє свій доступ до помешкання, тобто у присутності перевіряючого відчинитьдвері і увійде до житла.

  • Як вплине цей закон на власників житла, які здають його в оренду?
  • Закон передбачає реєстрацію місця проживання громадян, а не реєстрацію права власності. Тому орендодавців він не стосується. Проте реєстрація місця проживання не породжує жодних прав на нерухоме майно.
  • Чи є новий законопроект повноцінною заміною старого, чи можливо зробити це краще?
  • Це покаже життя. На мою думку, реєстрація місця проживання в режимі онлайн, не вистоюючи при цьому у величезній черзі в ЦНАПах, — доречна зміна на краще.

 

Старший юрист ЮКК «Де-Юре», адвокат Альона Берназ.