У багатьох областях пенсіонери МВС виходили на мітинги, аби заявити про своє невдоволення. Влада обіцяла з 2018 року дати цим людям право на перерахунок пенсій.  Пообіцяла й …відклала свої обіцянки до наступного року. На момент виходу на пенсію це були нормальні суми, проте зараз – знецінилися й нічого, крім образи «віддав службі 20 років, а маю копійки», не викликали. Справедливі претензії людей із званнями та вислугою.

Багато хто з колишніх працівників міліції подав позови до суду й вже отримав «лист щастя» від Пенсійного фонду. Мовляв, чекайте необхідного рішення згори, а до того нічого вам не перерахуємо. І ось, несподівано для протестувальників та їхніх родин, крига скресла. Верховний суд України схвалив рішення щодо позовів працівників МВС до Пенсійного фонду. Тепер ці люди мають право на перерахунок пенсій.

Як це рішення працюватиме у практичній площині? Наскільки швидко спрацює механізм відновлення справедливості? Хто має право на позов? На питання видання strana.ua відповідає молодший юрист ЮКК «Де-Юре» Микита Буров.

  • Кодекс адміністративного судочинства України в редакції від 15 грудня 2017 року містить поняття «зразкова справа» та «типова справа». Ці поняття були введені для прискорення розгляду численних однотипних адміністративних спорів. Такими справами суди завалені.

Якщо у провадженні одного або декількох адміністративних судів перебувають типові адміністративні справи, кількість яких визначає доцільність ухвалення зразкового рішення, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції. Ця норма відповідає статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України.

Так, 23 січня 2018 року до Верховного Суду надійшло подання судді Харківського окружного адміністративного суду разом із матеріалами адміністративної справи №820/6514/17 про розгляд цієї типової справи Верховним Судом як зразкової справи.

Пізніше на офіційному веб-порталі «Судова влада України» оприлюднили ухвалу Верховного Суду від 01.02.2018 року про відкриття провадження у зразковій справі №Пз/9901/8/18 за позовом громадянина України. Майор міліції, пенсіонер органів внутрішніх справ позивається до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про перерахунок пенсії.

15 лютого 2018 року в результаті розгляду справи Верховний Суд у складі суддів Касаційного адміністративного суду виніс ухвалу, задовільнивши вимогу позивача про перерахування пенсій.

У своєму рішенні Верховний Суд зазначив, що у відповідності до положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби , та деяких інших осіб», зміна грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими ідентичне складовим колишніх працівників міліції, але більше за розміром, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача як колишнього працівника міліції. Підставою для цього є Постанова Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», що набрала чинності 02.12.2015 року.

Відповідно до статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» позивач має право на перерахунок пенсії з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Більш того, на думку суду посилання відповідача — Головного управління Пенсійного фонду України в Харківські області — на відсутність коштів для проведення виплати пенсії в перерахованому розмірі є порушенням права мирного володіння своїм майном, гарантоване статтею 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Таким чином, посилаючись на рішення ЄСПЛ у справі «Кечко проти України» від 8 листопада 2005 року, суд дійшов висновку, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов’язань.

Це, так би мовити, теоретична частина. Як рішення ВСУ реалізуватиметься у судовій практиці? Правові наслідки судового рішення, ухваленого у зразковій справі, передбачені частиною третьою статті 291 Кодексу адміністративного судочинства України. А саме – при ухваленні рішення в типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.

Таким чином, зазначене рішення Верховного Суду з моменту набрання чинності має застосовуватися до всіх аналогічних спорів в обов’язковому порядку, якщо:

1) позивач у справі – пенсіонер органів внутрішніх справ; фізична особа, якій призначено пенсію згідно з Законом України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ»;

2) відповідач у справі – суб’єкт владних повноважень – територіальний орган Пенсійного фонду України, на обліку якого стоїть позивач та який здійснює виплату пенсії позивачу;

3) предмет спору – бездіяльність відповідача щодо перерахунку та виплати пенсії пенсіонеру органів внутрішніх справ з 01 січня 2016 року згідно із Законом України від 23 грудня 2015 року №900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей», статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», на підставі наданих відповідними органами/особою-пенсіонером довідок про розмір грошового забезпечення з дотриманням Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Можна прогнозувати, що позивачами до Пенсійного фонду у кожній області будуть сотні колишніх працівників МВС. Адже тепер закон на їхньому боці, суд можна виграти, хай навіть витративши час, кошти, нерви, — люди будуть на це йти. Мова йде про перерахунок пенсії за два попередні роки, а це чималі суми.

Варто також додати, що на підставі пункту 9 частини 3 статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України деякі суди зупинили провадження у справах з адміністративним позовом до територіальних органів Пенсійного фонду України до моменту набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі №Пз/9901/8/18.

Так, наприклад, 2 лютого 2018 року Чернігівський окружний адміністративний суд виніс ухвалу про зупинення провадження у справі за адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду в Чернігівській області до набрання чинності  рішенням Верховного Суду у зразковій справі №Пз/9901/8/18.

Пенсіонерам слід набратися терпіння та чекати, поки рішення ВСУ набере чинності. Однак і цей факт не означає, що екс-міліціонерам пенсію перерахують автоматично. Ні, для цього треба судитися з Пенсійним фондом, сплатити судовий збір, зібрати кіпу різних довідок. Однак якщо пройти всю цю «смугу перешкод», можна відсудити крупну добавку до стандартної пенсії в 4 тисячі гривень.

За рік в Україні близько 3 тисяч колишніх правоохоронців уже виграли ці справи. Як справа просуватиметься далі – покаже час.