0013-1517940380

Ви купили новенький гаджет, проте раділи недовго. Виявилося, що замість нової техніки вам продали апарат, над яким вже «потрудилися» спеціалісти. Цей товар ходовий, а «на око» складно перевірити апарат та переконатися, що він «чистий», без історії махінацій. Як захистити свої права споживачу? Що треба знати, аби не розплачуватися втридорога за таку покупку? На прохання видання «Кореспондент» типові випадки коментує молодший юрист ЮКК «Де Юре» Владислав Мартинчук.

  • Що робити покупцеві, який придбав крадену, контрабандну, «залочену» під мобільного оператора або відновлену і продану під виглядом нової техніку? Який алгоритм дій обманутого споживача? Чи готовий продавець вирішити конфлікт мирно, якщо всі докази – проти нього?

Відповідно до статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів. Тут є одне «але»: покупець не повинен скористуватись таким мобільним телефоном перед поверненням – тобто не має з нього дзвонити.

Якщо ви придбали вкрадений, незаконно ввезений в Україну тощо мобільний телефон, мобільник буде визнаватися таким лише з моменту набрання чинності відповідного рішення суду/уповноваженого органу. На практиці трапляється, коли мобільний телефон вилучають як матеріальний доказ, а покупець не може повернути цей товар у порядку, встановленому Законом України «Про захист прав споживачів».

У такому випадку одним із способів захистити свої права є подання цивільного позову у кримінальному провадженні (якщо це вкрадений телефон). Якщо мобільний телефон незаконно ввезений в Україну, тоді після набрання чинності рішення, яким встановлено факт незаконного ввезення, можна звернутися із цивільним позовом до продавця мобільного телефону.

Проте юридична практика показує, що ці передбачені чинним законодавством засоби правого захисту досить часто не ефективні. Так, продавець телефону може зникнути, у нього може бути відсутнє майно, а кримінальна справа може затягнутись на роки.

Інша ситуація: телефон придбано у досить відомого продавця, який цінує свою репутацію і якому не потрібен розголос. Альтернативним способом відновити свої права може бути позасудовий, мирний спосіб урегулювання спору. Найчастіше, крупні продавці зацікавленні в уникненні скандалів стосовно продажу краденої або незаконно ввезеної мобільної техніки. Якщо покупець надає такому магазину адекватні докази продажу ними, наприклад, краденого товару, керівництво спробує залагодити конфлікт до передачі спору на розгляд суду.

Щодо відновленої техніки та продажу старої техніки під виглядом нової слід розмежовувати різні ситуації. Покупець був попереджений про це (однак із якихось причин не звернув на це увагу) або навпаки, покупця ввели в оману. У першому випадку вважається, що покупець обізнаний про такий недолік товару, тому розірвати в одноособовому порядку договір купівлі-продажу буде неможливо. У другому випадку це істотне порушення прав позивача. Товар може бути повернуто продавцю для заміни на товар належної якості або відшкодування покупцю його вартості, а якщо продавець відмовиться це зробити – треба звернутися з позовом до суду.

У будь-якому випадку, якщо ви вважаєте, що ваші права як споживача (покупця) порушені, ви може звернутися з відповідною заявою до Держпродспоживслужби (Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів).

  • Людина користується придбаним телефоном до першої поломки. Несе в сервіс і дізнається, що телефон крадений або відновлений. Чи вправі сервісний центр відмовити в гарантійному ремонті такої техніки, якщо у покупця є документи про її придбання? Що в такій ситуації робити покупцеві? Чи можна завчасно вирахувати крадений телефон, чи є така база даних?

На мою думку, відмова сервісного центру ремонтувати мобільний телефон, оголошений у розшук, є правомірною. Даний телефон фактично є речовим доказом вчинення кримінального правопорушення. Досить часто правоохоронні органи розцінювали такий ремонт як спосіб приховати сліди злочину. За таких обставин відмова сервісного центру цілком очікувана.

Міністерство внутрішніх справ України веде базу мобільних телефонів у розшуку. Облік ведеться за кодом IMEI таких телефонів. Перевірити наявність даних про мобільний телефон у базах даних МВС можна за посиланням: https://wanted.mvs.gov.ua/searchthing/.

Однак відомості про втрачені мобільні телефони (код IMEI) вносяться до цієї бази даних виключно на підставі заяв осіб, які їх втратили – найчастіше це заяви про крадіжку або грабіж. Тобто, у базі даних МВС наявні відомості далеко не про всі втрачені мобільні телефони. Нерідко трапляється, що люди втратили мобільний телефон, проте не одразу повідомляють про це правоохоронні органи або не повідомляють зовсім.

Цілком вірогідна ситуація, коли на момент придбання мобільного телефону його код IMEI не був внесений до бази мобільних телефонів у розшуку МВС, але насправді цей мобільний телефон було викрадено. Проте людина, яка його втратила, вчасно не звернулася до правоохоронних органів із відповідною заявою, але звернеться у майбутньому.

  • Як покупцеві перестрахуватися від покупки незаконно ввезеного із-за кордону телефону? Де ремонтувати придбану за межами України техніку?

Ви можете перевірити, чи законно мобільний телефон ввезений на територію України. Так, відомості (втому числі код IMEI) про усі законно ввезені на територію України мобільні телефони передаються до Українського державного центру радіочастот. УДРЦ веде базу IMEI таких телефонів, перевірити походження мобільного телефону можна за посиланням: http://www.ucrf.gov.ua/perevirka-imei-2/. Якщо у базі даних УДРЦ відсутній відповідний код IMEI, це означає: такий мобільний телефон був ввезений в Україну без дотримання встановленого чинним законодавством порядку.

Українці також купують техніку за кордоном,  в тому числі на онлайн-платформах. Якщо виникне гарантійний випадок, слід звертатися до офіційного представництва продавця або до офіційного представництва виробника. Якщо ж обидва варіанти неможливі, слід звертатись до виробника (достатньо електронним листом або іншими контактними засобами) для надання інформації щодо найближчого сервісного центру. Найчастіше інформація про сервісні центри знаходиться у вільному доступі на сайті виробника, а також міститься у супровідних документах виробу. Такий сервісний центр не повинен відмовити у гарантійному обслуговуванні в межах гарантії, встановленої виробником.

Припустимо, з якихось причин сервісний центр відмовляє власнику телефона. Тоді слід вирішувати даний спір за участю виробника, оскільки обов’язки щодо ремонту такої техніки виникли у сервісного центру на підставі цивільного договору з виробником, а не на підставі законодавства України.

 

Молодший юрист ЮКК «Де-Юре» Владислав Мартинчук.