Вагомою статтею вливань до держбюджету у 2018 році мала стати лотерейна діяльність. Однак…найшла коса на камінь. Аби «лотерейні» гроші потекли до бюджету, потрібно отримати добро Антимонопольного комітету та Державної регуляторної служби. Саме ці органи повинні схвалити нові ліцензійні умови для лотерейного бізнесу. Адже діючі із 2002 року правила застаріли, вже не відповідають реаліям.

Чому ж Мінфін не отримав «зелене світло»? Які недоліки містить проект Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей? Наскільки виправдані заяви щодо монополізації цього ринку? Чи дозволять ліцензійні умови боротися з незаконними азартними іграми? На питання https://mind.ua/ відповідає юрист ЮКК «Де-Юре» Наталя Ляшенко.

  • Ліцензійні умови забороняють розміщувати пункти розповсюдження державних лотерей та лотерейне обладнання, зокрема, у навчальних закладах і закріплених за ними територіях та приміщеннях спеціалізованих дитячих розважальних центрів. Фактично, якщо лотерейний автомат стоятиме впритул до паркану школи або поруч із входом до дитячого розважального центру, це не порушить вимоги ліцензійних умов. І мета впровадження обмежень щодо розміщення такого обладнання – обмеження доступу для дітей – досягнута фактично також не буде. Виходить, спокуса виграшу, спускання дітьми батьківських грошей, може знаходитися за крок від школи й цілком законно.

У юристів є чимало питань та претензій до нового проекту. Пунктом 58 нових Ліцензійних умов передбачено, що прийняття ставок державної лотереї, яка проводиться через мережу Інтернет, здійснюється після підтвердження гравцем досягнення 18 років. Виплата призів (виграшів) здійснюється після проходження процедури ідентифікації особи. Отже, умови прописують обов’язкову ідентифікацію особи. Проте при цьому не врегульовано, що саме включає така ідентифікація. Також не врегульовано, як гравець підтверджує власне повноліття? Шляхом натискання кнопки «Я підтверджую, що мені 18 років», шляхом надання скан-копій паспорта?

Пунктом 83 передбачено, що виплата призів державної лотереї здійснюється на підставі пред’явленого лотерейного білета або іншого засобу, що відповідно до умов проведення лотереї засвідчує право гравця на отримання призу. Вимоги щодо надання документів, які посвідчують особу, допускаються у випадках, встановлених умовами провадження державних лотерей. Окремо слід сказати про лотереї, що проводяться через мережу Інтернет. Чи передбачатиме ідентифікація особи надання документів, що підтверджують особу? Яким чином?

Пунктом 13 нових Ліцензійних умов передбачено, що ліцензіат (здобувач ліцензії) повинен мати досвід випуску та проведення державних лотерей на лотерейному ринку України не менше 10 років. Вказане обмеження не поширюється на ліцензіата (здобувача ліцензії), який є державним банком.

Дійсно, вхід на ринок обмежений – суб’єкт господарювання, який не має необхідних 10 років досвіду і не є державним банком, не зможе отримати ліцензію. Здобути необхідний досвід без ліцензії неможливо. Виходить, що провадити діяльність із випуску та проведення лотерей зможуть тільки «старожили» ринку лотерей та державні банки. Зверніть увагу на те, що умова про 10 років досвіду – не нововведення. Названий пункт нових Ліцензійних умов дублює норму статті 6 Закону України «Про державні лотереї в Україні».

Окрім того, не може стати ліцензіатом суб’єкт господарювання, якщо до нього, його посадових осіб або засновників застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції». Таким чином, перелік можливих учасників ринку лотерей звужується і виключати створення монопольного становища не можна.

У нових Ліцензійних умовах окремий пункт стосується вимог щодо зменшення азартності та відмінностей від заборонених азартних ігор. Зокрема, передбачена заборона візуалізації, що відтворює процес прокручування барабанів чи розіграшу азартної гри на гральному автоматі, наявності генератора випадкових чисел. Встановлений граничний розмір ставки. Також передбачено, що призовий (виграшний) фонд державної лотереї повинен розігруватись одночасно із усіма гравцями у лотереї.

Крім того, забороняється використовувати для проведення державних лотерей термінали електронної системи приймання ставок, які містять в собі прилади та/або програми, які самостійно визначають результат розіграшу лотереї або розмір призу (виграшу) гравця, а також не можуть бути з’єднаними з такими пристроями та/або програмами (крім з’єднання з центральною електронною системою державної лотереї). Тут, певно, допущена технічна описка (малася на увазі заборона використовувати термінали, які можуть бути з’єднаними з іншими пристроями або програмами, окрім центральної системи). Суть цієї норми в тому, щоб виключити можливість визначення результатів розіграшу інакше, окрім як централізовано у порядку, визначеному Ліцензійними умовами.

 

Юрист ЮКК “Де-Юре” Наталія Ляшенко.