Останнім часом, все більше таксистів разом зі своїми клієнтами потрапляють в аварії, але постраждалі пасажири ніяк не можуть добитися компенсації і першої допомоги. Трапляється, що таксисти навіть відмовляються надавати допомогу постраждалим пасажирам і просто виганяють їх з машини…..І що робити?

Вам терміново потрібно з одного кінця міста в інший. Ви приїхали у справах в інше місто й маєте дістатися до готелю з вокзалу. Ваші дії? Звісно, викликати таксі. А далі…Фактично лотерея: ви не знаєте, яка з вами приїде машина, хто водій, який у нього водійський стаж, чи спокійно ви доїдете. Фактично ми довіряємо свою безпеку водію таксі. Тим часом, за даними Держслужби України з безпеки на транспорті, на цьому ринку послуг близько 95 відсотків займають нелегальні перевезення. Чим ми вами ризикуємо? Як себе убезпечити, до кого позиватися в разі ДТП? На запитання сайту www.segodnya.ua відповідає юрист ЮК «Де-Юре» Артем Шевцов.

Отримання відшкодування у випадку завдання шкоди життю чи здоров’ю пасажирів авто завжди актуальне для осіб, які потрапили у ДТП. Ще більше запитань виникає у разі, коли ДТП сталося під час користування послугами таксі. Особливо гострою ця проблема стала останнім часом. Це пояснюється стрімким розвитком даної сфери послуг та виходом на ринок онлайн-платформ, які дають можливість надавати послуги з перевезення пасажирів в режимі таксі.

Постає питання: чи може пасажир, якому завдано шкоди під час перевезення в таксі, звертатись за відшкодуванням до служби таксі, послугами якої він скористався? Чи буде страхова компанія, з якою таксист уклав договір обов’язкового страхування, відшкодовувати завдані пасажирам збитки?

Аби відповісти на ці питання, слід з’ясувати, що таке таксі та який порядок надання послуг з перевезення в режимі таксі. Нам допоможе Закон України «Про автомобільний транспорт». У законі йдеться про те, що таксі — це легковий автомобіль, обладнаний розпізнавальним ліхтарем оранжевого кольору, який встановлюється на даху автомобіля, діючим таксометром, сигнальним ліхтарем із зеленим та червоним світлом, розташованим у верхньому правому кутку лобового скла. Автівка має нанесені композиції з квадратів, розташованих у шаховому порядку на дверцятах автомобіля з лівого та правого боків, призначена для надання послуг з перевезення пасажирів та їхнього багажу в індивідуальному порядку.

Надання послуг із внутрішніх перевезень пасажирів на таксі підлягає ліцензуванню. Для отримання такої ліцензії необхідно зареєструватися у встановленому порядку як суб’єкт господарювання. Встановлення таксометру не є обов’язковим у разі, якщо підприємець обрав спрощену систему оподаткування першої групи, або другої та третьої групи, за умови якщо прибуток такого підприємця не перевищує 1 мільйон гривень. Чи дотримуються цього порядку водії? Практика свідчить, що переважна більшість водіїв таксі взагалі не реєструються як підприємці.

Онлайн-платформи дозволяють знаходити клієнтів як особам, які здійснюють перевезення пасажирів на постійній основі, так і звичайним водіям. Для цього потрібно встановити та користуватися відповідним додатком для смартфону. Тоді, по можливості, можна підвозити пасажирів, або, як кажуть в народі, таксувати.

Ще один популярний варіант перевезення в режимі таксі — так звані «служби замовлення таксі». Ви замовляєте послугу з перевезення одним дзвінком до оператора. Вони, по своїй суті, звичайні диспетчерські служби. Диспетчер отримує замовлення, прораховує його вартість та вносить до власної бази замовлень, а вже водії самі вирішують, чи візьмуть вони той чи інший виклик. Тобто чи здійснюватимуть поїздку. Тобто між водієм, який перевозить пасажирів, та службою замовлення чи постачальником мобільного додатку відсутні трудові чи інші відносини, які б давали підстави, у разі завдання шкоди пасажирам, висунути будь-якого роду претензії не тільки до водія, а й до організації, з якою водій співпрацює.

Ліцензії на пасажирські перевезення, як правило, ніхто з таких суб’єктів також не отримує або, у випадку співпраці з популярними мобільними додатками, оформлює таку ліцензію лише один суб’єкт підприємницької діяльності та передає дані про себе до представництва постачальника мобільного додатку, стає його партнером та надає доступ до платформи додатку іншим водіям.

Тобто водії, які перевозять пасажирів за плату названими способами, здійснюють таку діяльність лише від свого імені та самостійно несуть повну юридичну та матеріальну відповідальність.

У випадку настання дорожньо-транспортної пригоди та завдання шкоди здоров’ю пасажирів, весь тягар відповідальності лягає солідарно на власників (користувачів) автомобілів-учасників пригоди, оскільки останні є джерелом підвищеної небезпеки. Відшкодування таких збитків здійснюється у загальному порядку. Власник платформи замовлення таксі чи служби замовлення таксі жодної відповідальності не нестиме.

Так, відповідно до частини 2 статті 1187 Цивільного кодексу України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується власником (володільцем) цього джерела.

Частиною 2 статті 1188 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі завдання шкоди внаслідок взаємодії джерел підвищеної небезпеки іншим особам, особи, які спільно завдали шкоди, зобов’язані її відшкодувати незалежно від їхньої вини.

На власників служб замовлення таксі норма частини 1 статті 1172 Цивільного кодексу України, де зазначено, що юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов’язків – не розповсюджується. Все пояснюється просто: водії не перебувають у трудових відносинах із службами замовлення таксі.

Статтею 1167 Цивільного кодексу України передбачено окремі підстави відшкодування моральної шкоди, які дозволяють здійснювати таке відшкодування незалежно від вини особи, яка її завдала. Серед таких підстав — випадок відшкодування моральної шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки. Пасажиру, якому завдана шкода внаслідок ДТП, необхідно подавати позов до обох водіїв, які стали учасниками ДТП.

Окремої уваги пасажирів таксі та водіїв, які надають послуги з перевезення в режимі таксі, заслуговує важливий факт. Якщо винуватцем ДТП буде визнано водія таксі, то страхова компанія, з якою укладено договір обов’язкового страхування відповідальності, відмовить у виплаті страхового відшкодування за завдання шкоди як майну, так і здоров’ю не тільки водія, а й пасажирів на підставі пунктів 32.2., 32.3., та 32.4. статті 32 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Тобто, водій може залишитися сам на сам з тягарем відшкодування збитків. Натомість пасажир змушений стягувати завдану шкоду лише з водіїв-учасників ДТП та позбавлений можливості отримати страхове відшкодування від страхової компанії водія, який його перевозив та спричинив ДТП. Ось такі реалії українського ринку послуг таксі, і з ними мають рахуватися і водії, і пасажири.

 

Юрист ЮКК «Де-Юре» Артем Шевцов.